GEBR. DE WAL is een samenwerkingsverband van Frederik de Wal, grafisch ontwerper, 
en Joost de Wal, kunsthistoricus, (eind)redacteur en publicist.

In opdracht ontwikkelen, ontwerpen, redigeren en bezorgen zij hoogwaardige publicaties in een kleine oplage. Kwaliteit, toegankelijkheid en publieksgerichtheid staan daarbij voorop. Zij werken samen met musea, tekstschrijvers en kunstenaars. De publicaties staan op zichzelf of begeleiden een tentoonstelling of project.

GEBR. DE WAL richt zich op de moderne en hedendaagse Nederlandse kunst, literatuur en cultuur, en is gespecialiseerd in de relatie tussen moderne kunst en religie. Teksten over kunst en religie worden ondergebracht in de KAÏN&APPEL-REEKS.



Annemiek Punt
Monumentale glaskunst 1980-2017

Teksten: dr. Bernadette van Hellenberg Hubar, 

prof. dr. Wessel Stoker, dr. Joost de Wal
Samenstelling: dr. Joost de Wal

 

128 p., 110 ill., full colour
Gebonden, met stofomslag

GEBR. DE WAL // Utrecht 2017

Grafisch ontwerp: studio frederik de wal

‘Een vernieuwer die met een ontembare creativiteit haar vak naar verre horizonten leidt.’

Het eerste overzicht van het monumentale werk van Annemiek Punt in kerken, stiltecentra, instellingen en woningen. 


Bestel via Galerie Annemiek Punt


 

Afbeeldingen Atelier Ootmarsum (2003) en 
voorplat stofomslag



Edwin Lucas, Gestalten tegenover Achterberg. Interviews met Simon Vinkenoog, Mies Bouhuys, Andries Middeldorp, A.L. Sötemann, Harry Mulisch, H.U. Jessurun d’Oliveira, Rien van Holland en Hans Keilson,
GEBR. DE WAL // Utrecht 2012
84 p., 11 ill. in zwartwit. Oplage 300
In opdracht van de Stichting Genootschap
Gerrit Achterberg

Uit het interview met Harry Mulisch (2004):
‘In een gesprek met Marita Mathijsen zei u: “Ik hou erg van Achterbergs poëzie, maar soms denk ik dat Martinus Nijhoff toch de grotere is.” Mathijsen vroeg helaas niet door. Ik wel: waarom denkt u dat soms? 
‘Intussen ben ik eigenlijk weer van mening veranderd. Ik lees Achterberg nog regelmatig, en steeds weer word ik geraakt door dit werk. Ik heb dat met niemand anders, ook niet in de buitenlandse literatuur, of het moest Paul Celan zijn.’

Elsbeth Etty in NRC Handelsblad, 18 februari 2012, 'Gerrit Achterberg was zo intens traurig':
'"Hij maakte op mij een sympathieke indruk. Hij was geen typische moordenaar. De nazi's, dat waren voor mij moordenaars", zegt psychoanalyticus Hans Keilson in Gestalten tegenover Achterberg. Neerlandicus Edwin Lucas bundelt hierin de magnifieke interviews die hij tussen 2002 en 2010 maakte met onder anderen Simon Vinkenoog, Harry Mulisch en H.U. d'Oliveira over hun ontmoetingen met de dichter.'

Tekst: Edwin Lucas
Beeldredactie, eindredactie: Joost de Wal
Grafisch ontwerp: studio frederik de wal
Druk: NPN drukkers
Bindwerk: Boekbinderij Patist

Edwin Lucas (1962) is neerlandicus. Van 2001 tot 2010 was hij redacteur van het Jaarboek Gerrit Achterberg. In 2005 bezorgde hij samen met Peter de Bruijn en Fabian Stolk Alle gedichten van Gerrit Achterberg (Amsterdam, Athenaeum–Polak & Van Gennep).

Prijs € 20,– (excl. € 2,– verzendkosten)

Bestel
Uitverkocht






Arjan Peters in de Volkskrant, 3 maart 2012, 'Zelfs Simon Vinkenoog kreeg de dichter niet aan de praat':
'Stel je voor dat deze man was aangeraden om op Facebook te gaan, om zich met iedereen te verbinden. Of dat hij een bestelling had gedaan op bol.com, en dan een dag later een paar aanraders van de firma gemaild had gekregen. "Ze zitten achter me aan", zou hij hebben gedacht, een angst die wij al verleerd zijn, wat angstig genoeg is.'



In deze reeks verschijnen korte teksten over Nederlandse kunst en religie in een actuele context. De reeks staat onder redactie van Joost en Frederik de Wal.




Op 29 mei 2009 voltooide de Arnhemse
kunstenaar Peter Otto (1955-2017) zijn
wandschildering Sémaphore in de
nieuwe abdij van de zusters Trapistinnen
in Oosterbeek. Iets wonderbaarlijkers
is in een Nederlands klooster niet te
vinden.

Peter Otto: ‘Als je aan een schildering
begint, en je wordt erin opgezogen, dan
zoek je steeds een simultane houding.
Wat je aan ingrepen doet, wil je
vervolgen. Of afbreken. Of verbinden. Je
pakt geel en denkt: mooi dat ik geel pak,
maar waarom doe ik dat? Zal ik het
combineren met die andere kleur? Je
praat jezelf veel moed in. Je bent geen
uitvoerder van een plaatje.’
‘Ik was ’s middags zo moe, dat ik in een van
de kale gastenverblijven op bolletjesplastic
en een deken een half uurtje sliep. Dan was
ik fit voor de rest van de dag.’

KAÏN&APPEL-REEKS NR. 1
Joost de Wal, Sémaphore (2009) – Kunst en religie vandaag. Peter Otto’s wandschildering in de nieuwe abdij Koningsoord te Oosterbeek,
GEBR. DE WAL // Utrecht 2011
32 p., 30 ill. in kleur

Tekst, beeld-, eindredactie: Joost de Wal,
met een tekstbijdrage van Peter Otto
Grafisch ontwerp: studio frederik de wal
Druk, bindwerk: NPN drukkers

Prijs € 5,- (excl. verzendkosten)

Bestel
Uitverkocht